ΔΕΠΥ

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/ υπερκινητικότητας αποτελεί  ένα επίμονο σχήμα διάσπασης της προσοχής και /ή υπερκινητικότητας και παρορμητικής συμπεριφοράς που είναι σοβαρότερη του αναμενόμενου για παιδιά της ίδιας ηλικίας και επιπέδου ανάπτυξης.

 Τα παιδιά εμφανίζουν κυρίως δυσκολίες στη σχολική τους επίδοση, μπορεί να παρουσιάζουν ορισμένα προβλήματα με τις οικογενειακές και τις κοινωνικές τους σχέσεις, το κύριο πρόβλημα παραμένει η ακαδημαϊκή έκπτωση της λειτουργικότητάς τους. Οι δάσκαλοι παραπονούνται συχνά ότι αυτά τα παιδιά καθυστερούν να τελειώσουν κάτι στην τάξη, ξεχνούν, είναι ανοργάνωτα, χάνουν πράγματα, ονειροπολούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, κωλυσιεργούν, δεν μπορούν να ολοκληρώσουν την εργασία τους ή κάνουν

Αυτές περιλαμβάνουν δυσκολίες εκκίνησης μίας δραστηριότητας, συνέχισης ή ολοκλήρωσής της. Τα προβλήματα προσοχής μπορεί επίσης να εκδηλώνονται με χαρακτηρισμούς όπως «είναι αφηρημένος», «είναι αλλού» ή «δεν ακούει». Επίσης μπορεί να περιλαμβάνουν προβλήματα με τη εκδήλωση ενδιαφέροντος, την ποικιλία στην επίδοση και δυσκολίες στην κατανόηση και την εφαρμογή οδηγιών.

Για παράδειγμα, οι γονείς μπορεί να αναφέρουν κατά την εξέτασή τους ότι το παιδί τους παρουσιάζει άριστη προσοχή, γιατί μπορεί να παίζει για πολλές ώρες ηλεκτρονικά παιχνίδια. Για τον κλινικό, ένα παιδί που προσκολλάται σε δραστηριότητες που χαλαρώνουν την προσοχή όπως να παίζει ηλεκτρονικά παιχνίδια, να παρακολουθεί τηλεόραση ή να χρησιμοποιεί σετ κατασκευών μπορεί ταυτόχρονα να έχει ελαττωματική προσοχή. 

Τα παιδιά 4-6 ετών :

  • τρέχουν από τη μια μεριά του δωματίου στην άλλη,
  • ψάχνουν τις τσάντες των επισκεπτών,
  • μιλούν συνέχεια,
  • βγαίνουν από το σπίτι τρέχοντας χωρίς να ειδοποιήσουν τους γονείς τους,
  • δεν κοιτούν αριστερά-δεξιά όταν περνούν τον δρόμο,
  • σπάζουν και χάνουν τα παιχνίδια τους,
  • ανεβαίνουν στα έπιπλα,
  • δεν κάθονται σ' ένα μέρος,
  • κουνούν συνέχεια τα πόδια τους,
  • πηδούν από τη μια ασχολία στην άλλη,
  • κοιμούνται αργά,
  • ξυπνούν νωρίς,
  • γενικά εξαντλούν παντελώς τους γονείς τους

Στο Σχολείο:

  • δεν μπορούν να εστιάσουν την προσοχή τους,
  • μοιάζουν αφηρημένα,
  •  δεν ακούν τι λέει ο δάσκαλος,
  • σηκώνονται από τη θέση τους,
  • η προσοχή τους διασπάται με το παραμικρό,
  • δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τα μαθήματα τους,
  • ξεχνούν τα βιβλία τους και τα μολύβια τους,
  • απαντούν στον δάσκαλο χωρίς να περιμένουν τη σειρά τους ή χωρίς να ερωτηθούν,
  • διακόπτουν, δεν περιμένουν στη γραμμή για να μπουν στην τάξη,
  • δεν ακολουθούν τους κανόνες των παιχνιδιών όταν παίζουν με τα άλλα παιδιά

Τα σημεία της διαταραχής μπορεί να είναι ελάχιστα ως απόντα, όταν:

  • το άτομο βρίσκεται κάτω από αυστηρό έλεγχο,
  • ελεύθερο παιχνίδι
  • αντιμετωπίζει κάποια καινούρια κατάσταση,
  • ασχολείται με κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον,
  • διαντιδρά με ένα μόνο άτομο
  • επιβραβεύεται συστηματικά για την καλή του συμπεριφορά

Κατά τη διάρκεια της εφηβείας  αμβλύνονται τα συμπτώματα υπερκινητικότητας, έτσι όπως αυτά εκδηλώνονταν στην παιδική ηλικία, αλλά αντικαθίστανται από προβλήματα συμπεριφοράς. Οι περισσότεροι έφηβοι, που στην παιδική ηλικία είχαν διαγνωστεί με Δ.Ε.Π./Υ. εμφανίζουν :

  •        παρορμητικότητα
  •        διάσπαση προσοχής
  •        κινητική ανησυχία
  •        κακές ακαδημαϊκές επιδόσεις
  •        ελλιπείς κοινωνικές δεξιότητες
  •        χαμηλή αυτοεκτίμηση
  •        χαμηλή αποδοχή από το στενότερο και ευρύτερο κοινωνικό σύνολο
  •        υψηλότερα ποσοστά παραβατικής συμπεριφοράς
  •        χρήση τοξικών ουσιών

 ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Συμβουλευτείτε ένα ειδικό Παιδοψυχίατρο

Ο ειδικός θα σας πει αν το παιδί σας χρειάζεται :

  • Ειδικά Θεραπευτικά και εκπαιδευτικά προγράμματα με Ειδική διαπαιδαγώγηση, Λογοθεραπεία ή και Εργοθεραπεία
  • Συμπεριφορικές στρατηγικές
  • Γνωσιακές – συμπεριφορικές στρατηγικές
  • Ή  ακόμη και φαρμακοθεραπεία

 Η συμβουλευτική γονέων επίσης θα βοηθήσει στη κατανόηση των δυσκολιών του παιδιού και την ανάλογη αντιμετώπισή τους μέσα στην οικογένεια.