Παδιά: 5 συμβουλές για να μεταδώσετε ευκολότερα τους κανόνες

Είναι σαφές ότι οι κανόνες είναι ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση των παιδιών μας, παρακάτω θα δούμε μερικούς τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς στο να τους μεταδώσουν πιο  αποτελεσματικά και με μεγαλύτερη ευκολία

1) Εκφράζοντας θετικά τους κανόνες

Δεν είναι ποτέ πολύ νωρίς για να αρχίσουμε να επικεντρωνόμαστε στα θετικά πράγματα με τα παιδιά μας. Μια αρνητική («ΜΗ χτυπάς τον αδελφό σου») είναι πολύ λιγότερο αποτελεσματική από μία θετική εντολή («Παίξτε με τον αδελφό σου» ή «Δάνεισε τα παιχνίδια στον αδελφό σου»). Ένας αρνητικός τρόπος έκφρασης, ακούσια επικεντρώσει την προσοχή σε αυτό που είναι πίσω από το «ΜΗ», ενισχύοντας στη σκέψη τη δράση που εμείς ως γονείς δεν θέλουμε να συμβεί. Είναι σαν οι απαγορεύσεις που εκφράζονται αρνητικά ενεργοποιούν τη δυναμική του πειρασμού. Η θετική έκφραση βοηθά να σκεφτούν και να δράσουν θετικά, επιτρέποντας έτσι την αύξηση της ευαισθητοποίησης και της εμπιστοσύνης στις ικανότητές τους μπροστά σε πλαίσια και νέες καταστάσεις.

2) Είμαστε συνοπτικοί και δεν μιλάμε πολύ

Οι γονείς είναι πεπεισμένοι ότι επαναλαμβάνοντας πολλές φορές το ίδιο περιεχόμενο, θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η απομνημόνευση. Έτσι, προφανώς, είμαστε σίγουροι ότι όσο περισσότερο επαναλαμβάνουμε στα παιδιά μας κάποια πράγματα, τόσο περισσότερο θα πρέπει να τα αποθηκεύουν και να τα κάνουν δικά τους. Στην πραγματικότητα δεν είναι έτσι. Το παιδί συνηθίζει στη συνεχή και ομοιόμορφη επανάληψη  μιας εντολής και αυτό σαν αποτέλεσμα προκαλεί τη μη αφομοίωση της εντολής. Είναι «άχρηστο» να επαναλάβουμε εκατό φορές στο παιδί να τακτοποιήσει το δωμάτιό του, θυμίζοντας επίσης το γεγονός ότι είναι ακατάστατο. Αντίθετα, η εναλλακτική λύση θα ήταν να μεταδώσουμε τους κανόνες ήρεμα, αλλά σταθερά και με αποφασιστικότητα, χωρίς διαμαρτυρίες για μία παρελθοντική συμπεριφορά. Χρησιμοποιώντας το παραπάνω παράδειγμα θα ήταν πιο χρήσιμο να πούμε: «Τι λες τώρα, να καθαρίσεις το δωμάτιό σου; Μπορείς να ξεκινήσεις βάζοντας τα παιχνίδια στο κουτί, ενώ εγώ θα στρώσω το κρεβάτι σου». Είναι προφανές ότι το παιδί μπορεί και να μην κάνει ό, τι του ζητήσουμε τότε θα μπορούσαμε να αρχίσουμε να το κάνουμε μαζί του, για να του δώσουμε ένα καλό παράδειγμα.

3) Να είστε συγκεκριμένοι

Είναι χρήσιμο οι κανόνες να εκφράζονται με ένα πολύ συγκεκριμένο τρόπο. Οι κανόνες στην πραγματικότητα, όταν εκφράζονται αφηρημένα, δεν κάνουν τίποτα περισσότερο από το να δημιουργούν σύγχυση στους μικρούς συνομιλητές μας. Για παράδειγμα, λέγοντας: «Πρέπει να είσαι καλός» ή «Να μην είναι βίαιος», αφήνει ανοικτές πάρα πολλές ερμηνείες στο παιδί που θα μπορούσε, επομένως, να σκεφτεί: «Εάν δώσω το αυτοκίνητο που δεν μου αρέσει στον αδελφό μου είμαι καλός ή όχι;» ή «Αν σπρώξω τον Γιαννάκη αντί να του δώσω ένα χαστούκι, είναι βίαιο ή όχι;».

4) Παρουσίαση των κανόνων, την κατάλληλη στιγμή

Συχνά μεταφέρουμε τους κανόνες τη στιγμή που μαλώνουμε τα παιδιά. Αυτό εξασφαλίζει ότι η ατμόσφαιρα της επίπληξης θα μεταφερθεί επίσης στον κανόνα. Για παράδειγμα σπρώχνει το μεγαλύτερο παιδί το μικρότερο κι ενώ το μαλώνουμε του θυμίζουμε ότι «πρέπει να αγαπάει το αδελφάκι του και να το προσέχει». Είναι προφανές ότι αν αυτό συμβεί επανειλημμένα το παιδί θα συνδέσει το θυμό που θα του προκαλέσει η επίπληξη με την ιδέα ότι «πρέπει να αγαπάει και αν προσέχει το μικρό αδελφάκι». Η εναλλακτική λύση είναι να μιλάμε και να θέτουμε τους κανόνες στις ευχάριστες στιγμές ενώ είναι καλά μαζί και παίζουν χαρούμενα.

5) Δώστε λίγους κανόνες

Μια τελευταία λεπτομέρεια που αξίζει προσοχής σχετίζεται με το γεγονός ότι έχουμε την τάση να μεταδίδουμε ταυτόχρονα πολλούς κανόνες. Πράγματι, φαίνεται ότι όσο περισσότερο τα παιδιά μας αγνοούν τους κανόνες μας, τόσο πιο πολύ αυξάνουμε τον αριθμό τους, σαν αυτό να χρησίμευε στο να τους σεβαστούν. Αυτός ο τρόπος είναι φυσικά αντιπαραγωγικός, επειδή δημιουργεί σύγχυση. Με τον τρόπο αυτό, στην πραγματικότητα, τα παιδιά μας δεν έχουν χρόνο για να δώσουν προσοχή και να εσωτερικεύσουν κάθε κανόνα.

Το καλύτερο λοιπόν θα ήταν να περιοριστεί ο αριθμός των κανόνων σε 4-5  και να είναι ιεραρχημένοι, για παράδειγμα, σύμφωνα με τη χρονολογική σειρά των καθημερινών δραστηριοτήτων, προτείνοντας την κατάλληλη συμπεριφορά που πρέπει να ακολουθούνται σε διάφορα μέρη της ημέρας. Μόλις το παιδί εσωτερικεύσει αυτούς τους κανόνες, μπορούν να προστεθούν περισσότεροι.

Επικοινωνήστε μαζί μας μέσω:

ή απευθείας μέσω του site μας : https://www.therapy4all.gr/